Categorie: | Geen categorie

Een realistisch landschap tekenen met was

Geschreven: 16 maart 2017 door admin

De lucht is blauw en het gras is groen, en ook de bladeren zijn groen. Dat is allemaal mooi en natuurlijk is het antwoord ook goed maar wanneer er een realistisch landschap gemaakt moet worden met was dan zul je merken dat blauw heel verschillend kan zijn, en is. Als je ook naar de lucht zal kijken dan zal je zien dat het onder wat lichter is dan boven. Er bestaan dus heel veel tinten, tonen en schakeringen. Onwijs leuk maar niet gemakkelijk. Als je ervoor hebt gezorgd dat de basis en de vervolgtechnieken onder de knie zijn dan is dit een volgende uitdaging.

Goed kijken, kijken en observeren is het advies. Buiten is de kleur constant anders onder invloed van het licht wat er is maar dat geld ook voor binnen natuurlijk wanneer je aan het werk werkt. Je kunt beginnen met helder daglicht en na het avondeten nog even wat doorwerken. Dan is er verschil, omdat het heldere daglicht er niet meer is en verder gewerkt moet worden met kunstlicht. Gelukkig is het tegenwoordig mogelijk te werken met een daglicht-lamp, niet goedkoop maar wel fijn. Het beste kun je beginnen met de lucht en horizon. Hier is de eerste basis-techniek van toepassing, dus het mooi uitstrijken van de was in het liefst een mooie en geleidelijke beweging. Het mooiste is natuurlijk een open en wolkenloze blauwe hemel net als in het echt. In dat geval kun je het allemaal in een mooie vloeiende beweging doen, met natuurlijk de juiste kleur encaustic-was. Een mooie strakke horizon kun je maken door de bout netjes van recht naar links te bewegen, of andersom natuurlijk. Een wat minder strakke lucht, denk aan woeste golven op zee of bij bijvoorbeeld de bergen kun je krijgen door de strijkbout een beetje te bewegen van onder naar boven of van boven naar onder. Wanneer er toch wolken aangebracht moeten worden dan moet er natuurlijk het een en ander aangepast worden wat niet erg is wanneer je het kunt zien als een uitdaging.

Het liften van de strijkbout, wat ook zoals beschreven een basistechniek is kan gebruikt worden voor de onderkant van het encaustic schilderij, voor de bladeren, grassen en bomen.

Wanneer de bout gelift zal worden kunnen er mooie grassen ontstaan. Wat verder kunnen er wat genuanceerdere grassen en bladeren ontstaan door de zijkant van de bout te gebruiken.

Ook kan er wanneer de grassen en bladeren te zien zijn bloemen, bijvoorbeeld de rode aan te brengen met de punt van de strijkbout. Gewoon even een puntje rood aanbrengen en er is een suggestie van een bloem, bijvoorbeeld een mooie roos. Echt te gek gaat het natuurlijk worden wanneer er perspectief gebruik wordt. Op de voorgrond is alles groot en op de achtergrond zal het kleiner worden. Grote bladeren worden na verloop in de achtergrond kleiner zodat er perspectief zal ontstaan. Een hekje is ook erg mooi hiervoor. Ik heb geschreven over de lucht die in een keer vloeiend en spontaal aangebracht kan worden maar natuurlijk is er ook een andere methode hiervoor namelijk strepen trekken van verschillende kleuren was en vervolgens de kleuren mooi en zorgvuldig uitwrijven met je hand. Het resultaat is wat mooier en realistischer maar het is niet gemakkelijk. Ook hier is het weer belangrijk om veel ervaring te krijgen. Je kunt er wel veel over lezen maar het te doen is zoveel belangrijker. Een ons ervaring is kostbaarder dan tonnen theorie zullen we maar zeggen.

Comments are closed.