De basistechnieken voor een mooi encaustic schilderij

Geschreven: 16 maart 2017 door admin

Een prachtig en realistisch encaustic landschap-schilderij kun je maken wanneer je een goede voorbereiding treft. Je moet een grote tafel vrijmaken waar je netjes aan kunt werken. Leg er vervolgens wat krantenpapier of een stuk plastic op zodat wanneer er gemorst wordt de tafel niet beschadigd kan worden. Als de tafel wat minder hard is, of poreus dan kan dat zonde zijn wanneer er iets mis gaat.Wanneer dat gedaan is zijn er vier basistechnieken die je moet leren voordat je aan de slag kunt. Als eerste, de eerste basistechniek is er het uitwrijven van de was. De was moet echt over het papier glijden. Geef zo weinig mogelijk druk op het strijkijzer. Meestal is het zo dat de mensen te weinig was gebruiken in het begin, dus speel daar een beetje mee. Het is de bedoeling dat uiteindelijk de was heel egaal aangebracht gaat worden.

Laat het strijkijzer even warm worden, op de laagste stand van de thermostaat. Leg wat was op de omgedraaide strijkbout en laat het smelten. De bout altijd horizontaal hoor anders loopt het was er weer snel af wanneer het wat dun is. Je moet ervoor zorgen dat het niet net zo dun wordt als water. Het beste is wanneer het een wat olie-achtige structuur heeft.

Geeft het proces gewoon wat tijd want je moet je bedenken dat het een leerproces is en dat elk proces gewoon tijd nodig heeft. Speel er mee en wanneer het juiste gevoel ervoor is dan wordt het echt hartstikke leuk. Het is echt mogelijk om al best wel snel resultaat te krijgen.

Leg in de buurt, op de tafel wat keukenpapier of wat servetten voor het schoonmaken van het strijkijzer. Wat echt te gek is de volgende, de tweede basistechniek en dat is het zogenaamde liften van het strijkijzer. Het strijkijzer moet verticaal omhoog worden getrokken, zodat de herkenbare aders te zien zullen zijn, dat is echt heel karakteristiek voor encaustic. Het is wel zo dat het papier tegengehouden moet worden wat denk ik wel duidelijk is. Je kunt het even tijdelijk vastplakken of gewoon even tegenhouden het je hand. Dit liften kan ook worden gedaan met verschillende kleuren was wat echt verbluffend is qua resultaat. De derde en vierde basistechniek gaat over de zijkant en de punt van het strijkijzer. Wanneer er wat grof lijnwerk aangebracht moet worden dan kan dat hiermee. Wanneer je echt veel lijnwerk wilt hebben in het encaustic-schilderij dan moet de stylus worden gebruikt.

Zoals ik schreef is het handig wat keukenrollen of servetten erbij te gebruiken, wanneer de strijkbout schoongemaakt moet worden. Het wat grovere werk kan gedaan worden hiermee.

Wanneer je besluit de bout grondig schoon te maken omdat de bout gebruikt is met donkere was en nu gebruikt moet worden met lichte was, dan kun je transparante was laten smelten van een normale witte kaars. Zo zorg je ervoor dat de strijkbout weer helemaal netjes wordt en klaar is voor de lichte tint kleur.

Heel veel succes.

Comments are closed.